website-online-maken.nl  

Webdesign maken: wat en hoe?

Wat is webdesign?

Web design is een onderdeel van web development. Web design kan zelf ook worden onderverdeeld in een aantal categorieën. Het belangrijkste element is uiteraard het uitzicht van de site en, verbonden daaraan, het gebruiksgemak van de website voor de bezoeker. Hoe de website werd opgebouwd bepaalt in grote mate hoe gemakkelijk men op de website kan navigeren en informatie kan terugvinden. Ook de visuele aantrekelijkheid van de website krijgt vorm doorheen het webdesign. Omwille van deze reden gaat vrij veel tijd niet enkel naar de inhoud maar ook naar het webdesign maken. Een mooie webdesign kan mensen aanmoedigen om de inhoud van de website verder te verkennen. Dit is voor alle eigenaars van websites belangrijk.

 

Webdesign maken

Welke elementen spelen een rol voor een succesvol webdesign? Het antwoord op die vraag evolueert met de tijd. Tegenwoordig wordt het internet steeds meer bezocht vanop verschillende apparaten. De computer heeft niet langer het monopolie op deze activiteit. Dit heeft een invloed op hoe we een webdesign maken: het visuele aspect moet worden aangepast aan de vorm en grootte van het scherm waarop de website wordt bekeken. Bijgevolg is responsive webdesign, zoals deze verandering wordt genoemd, sinds de poulariteit van de tablets en smartphones opgekomen. Een ander voorbeeld van het effect van veranderingen in hardware op het maken van webdesign is dat websites meer afbeeldingen en interactieve elementen kunnen bevatten omwille van betere processors, snellere downloadtijden en grotere harde schijven. Ook de ontwikkeling van efficiëntere software, uiteraard ondersteund door de betere hardware, geeft de mogelijkheid om websites op een andere manier samen te stellen.

 

Behalve evoluties die met de hardware meegaan, zijn er ook simpele trends die jaarlijks veranderen. Net zoals mode in de kledingindustrie, zijn er bepaalde visuele elementen die in het ene jaar naar voor worden geschoven als zijnde “modern” of “mooier”. Zo kan men het ene jaar kiezen voor vele kleuren en drukke patronen, het volgende jaar voor een grote afbeelding die de hele website in beslag neemt, het jaar daarna voor eenvoudige, eenkleurige achtergronden, het jaar daarna voor herhaalde patronen, enzovoort. Dit heeft weinig te maken met de website of de mogelijkheden van hardware en software. Het gaat over een mode of trend die door een bepaalde groep wordt gestart en daarna wordt overgenomen door andere webdesigners. Dit neemt echter nooit het hele internet over en het staat u vrij een ander dan het dominante design te kiezen.

 

Een ander element van webdesign is de manier waarop op websites wordt genavigeerd. Ook dit is onderhevig aan veranderingen in hardware en software, en aan modetrends. Zo kan worden gewerkt met een menubar aan de boven- of zijkant van het scherm waar alle knoppen worden aangegeven. Ieder onderdeel van de website is dus op ieder moment bereikbaar. In 2015 kwam echter een nieuwe trend die de knoppen liever verstopte. Er staat, onopvallend, ergens wel een knop die eventueel een menu tevoorschijn tovert, maar over het algemeen zijn menu's verborgen en zo beperkt mogelijk. Ook een onderdeel van de navigatie is de manier waarop inhoud wordt verdeeld. Er zijn in principe twee mogelijkheden: of de inhoud staat op dezelfde pagina en er wordt gescrolled om de hele inhoud te bekijken, of er wordt gewerkt met verschillende pagina's.

           

Een voorbeeld van het eerste systeem vinden we op de meeste oudere websites. Denk bijvoorbeeld aan wikipedia waar een onderwerp op één pagina wordt besproken. Er kunnen eventueel wel links worden toegevoegd die de lezer onmiddellijk naar een bepaalde hoofding op de pagina brengen. Dit principe wordt ook vaak toegepast bij FAQ's. Alle vragen en antwoorden staan op dezelfde pagina maar door in een inhoudstabel voor een bepaalde vraag te kiezen, wordt men onmiddellijk naar die paragraaf op de pagina gebracht. Wanneer wordt gekozen voor scrollen op de pagina zijn er weer twee mogelijkheden. Enerzijds kan er gelijdelijk worden gescrolled, zoals gebeurt op Wikipedia. Een tweede mogelijkheid is dat onmiddellijk de grootte van een hele pagina wordt opgeschoven. Hoe je website wordt bekeken, wordt bepaald tijdens het webdesign maken.

 

De tweede optie is natuurlijk dat de inhoud van een webpagina wordt beperkt tot wat logischerwijze op één pagina zou passen en dat meer inhoud op een volgende pagina staat. Dit wordt vaak toegepast bij online cursussen waarbij men de leerling niet wilt overdonderen. Door op iedere pagina kleine hapjes informatie te geven; krijgt de bezoeker het gevoel dat hij of zij echt vooruitgang boekt (in het aantal pagina's) en kan hij of zij beter volhouden.

 

De manier waarop de website wordt opgebouwd is een gevolg van het webdesign maken. Dit bepaalt hoe gemakkelijk men informatie vindt en is bijgevolg heel belangrijk. Is het daarom echt nodig om de laatste trends te volgen? Vermoedelijk niet. Zolang de website er mooi uitziet, alle informatie geeft die nodig is en makkelijk navigeerbaar blijft, zullen bezoekers zich weinig aantrekken van wat tegenwoordig “in” is in de kantoren van de webdesigners.