website-online-maken.nl  

De toekomst van webdevelopment

We zijn nu een tweetal weken in 2016. De vakantie is voorbij en iedereen zit terug op zijn of haar plaats achter zijn of haar bureau. Nu de festiviteiten achter ons liggen, wordt het tijd om ernstig vooruit te kijken op wat 2016 ons zal brengen. Op vele vlakken zal alles bij het oude blijven. Daartegenover staan echter industrieën waarin verandering een vaststaan gegeven is. Eén categorie waarin ieder jaar nieuwe trends boven komen is web development. We kijken vooruit in het nieuwe jaar en de veranderingen die wij verwachten.

 

Wat is web development?

Web development is het maken van een website voor het wereldwijde internet of een privaat netwerk. Alle elementen van het werk vallen hier onder, van het zetten van een tekst op een eenvoudige website tot het toevoegen van afbeeldingen, menu's en interactieve onderdelen. Behalve het functionele deel valt echter ook het esthetische onder webdevelopment, een sub-categorie die best bekend staat als web design. (Al durven sommigen web development en web design als verschillende categorieën beschouwen.)

 

De geschiedenis van web development

Web development is samen met het internet opgekomen en naarmate meer mensen gebruik maken van het internet voor meer diensten, groeit ook de web development industrie. We zien een evolutie waarbij elementen die vroeger los stonden van het internet nu bijna grotendeels via het internet verlopen. Een aantal voorbeelden zijn

  • muziek: er worden niet langer cd's gekocht. In plaats daarvan worden nummers via online verkooppunten zoals iTunes gekocht, of wordt gebruik gemaakt van abonnementen zoals Rhapsody. Ook webwinkels zoals Amazon laten toe dat muziek wordt gekocht en onmiddellijk gedownload.

  • boeken: steeds meer mensen doorbladeren tijdschriften, bekijken kranten of lezen boeken op hun tablet of eReader.

  • films en beeldmateriaal: YouTube bestaat al een tijd en is enorm populair voor het gratis delen en bekijken van zelf-gemaakte muziek en filmpjes. Amazon laat het kopen en downloaden van echte films toe. Met de opkomst van diensten zoals Netflix komt ook de tv in het gedrang.

In elk van deze gevallen zien we dat een oorspronkelijk aparte categorie langzaam wordt opgenomen in het internet. Uiteraard worden er ook nog cd's, boeken en dvd's verkocht, maar het marktaandeel van deze fysieke componenten neemt elk jaar af terwijl de digitale alternatieven meer en meer worden gebruikt. Door het innemen van marktaandeel van de fysieke alternatieven, groeit het internet alsmaar en dat betekent ook meer websites. Zolang het internet blijft toenemen, zal web development een groeiende industrie blijven.

 

De toekomst van web development

Zoals eerder gezegd, valt web development uiteen in verschillende sub-categorieën. Om de evoluties van het komende jaar te voorspellen, is het makkelijker om de verschillende onderdelen apart te bekijken.

  1. Markup en coding
  • Meerdere platformen

Websites worden nog steeds gebouwd. Ze zijn het portaal op het internet waar mensen informatie, goederen of diensten kunnen vinden. Maar websites staan niet langer alleen. Er is concurrentie en collaboratie met applications, of apps, zoals de meeste mensen zeggen. Veel bedrijven maken gebruik van verschillende platformen om hun doelpubliek te bereiken. Net zoals de opkomst van het internet verschillende andere industrieën heeft aangetast (zie supra), hebben websites nu te kampen met concurrentie van apps. Verschillende diensten worden bijvoorbeeld enkel via app aangeboden en zijn niet via websites te bekijken. Op dit ogenblik is het echter vaker het geval dat een website wordt verbonden met een app en een aantal sociale media accounts. Websites worden nog niet volledig vervangen, maar we zien wel een evolutie waarbij de integratie met andere platformen steeds belangrijker wordt.

  • Informatie over de bezoekers verzamelen

Er is ook een tweede vorm van integratie die aan belang wint en dit is het verzamelen van informatie over de bezoeker van een website. Reclame op het internet is niet nieuw. Dit is een gegeven dat reeds vroeg werd ingebouwd. Het is u misschien echter al opgevallen dat reclame vandaag veel specifieker is dan vroeger. Indien u een website heeft bezocht (u kijkt bijvoorbeeld naar een dvd), kan u vrij zeker zijn dat u de volgende dagen diezelfde – of een gelijkaardige – dvd aangeboden zult zien in de reclame op uw scherm. U wordt gevolgd, uw informatie (wat u opzoekt, wat u bekijkt) wordt opgeslagen en vervolgens wordt u hiermee steeds opnieuw geconfronteerd. Dit wordt voorgesteld als positief: u krijgt gepersonaliseerde reclame die aan uw wensen tegemoet komt. Het verkrijgen van die informatie door een bedrijf gebeurt via customer relationship management (CRM). Informatie uit verschillende bronnen (sociale media, website, email,... ) wordt gepooled om een beeld te krijgen van de klant. Naast CRM wordt ook Marketing automation ingebouwd met de websites. Dit hangt uiteraard samen met het gebruik van meer platformen zoals werd beschreven in de bovenstaande paragraaf.

 

  1. Web design
  • Navigatie

Navigatie wordt minder opvallend. Knoppen worden grotendeels verborgen waardoor het scherm eenvoudiger overkomt. De aandacht wordt naar de achtergrond en inhoud geleid. De menu's worden toegankelijk door op een knop te drukken waardoor deze tevoorschijn komen. Dit komt terug in de evolutie naar scrollende websites (zie infra).

  • Simpel design

We vewachten grote afbeeldingen of eenvoudige achtergronden. De websites zijn rustig en de aandacht gaat vooral naar de inhoud. Het hele scherm wordt overheerst door een enkele idee. Dit hangt ook samen met het volgende element.

  • Scrollende websites

Vroeger moest er veel meer op knoppen worden gedrukt om van de ene pagina naar de volgende te gaan. Op één pagina moest vervolgens worden gescrolled om de hele tekst of alle inhoud te bekijken. Tegenwoordig wordt meer en meer gebruik gemaakt van webpagina's die precies de grote hebben van het scherm. De inhoud wordt beperkt tot één scherm. De knoppen worden verborgen en de makkelijkste manier om verder de website te verkennen is door naar beneden te scrollen. Er wordt niet stapsgewijs gesprongen (dus een aantal regels per keer) maar onmiddellijk een volledig andere inhoud getoond.

 

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van trends die momenteel groeien. Er zijn veel andere elementen die ook opvallen en vermoedelijk het komende jaar meer gebruikt zullen worden. Het is echter geen verplichting hiervan gebruik te maken dus als u een website wilt maken, kijk dan naar de trends, maar beslis op basis van wat de website nodig heeft hoe u de lay-out invult. Dat is uiteindelijk het belangrijkste element: dat de website voor de bezoeker nuttig en makkelijk is. Web development vloeit daaruit automatisch voort.